Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kosztolányi Dezső: Szépség
De mi is az a szép?- Ami érdek nélkül tetszik - fújtuk hajdan az
iskolában Kant szavait.
Ez a meghatározás hosszú, szívós harc eredménye, melyben a
legnagyobb gondolkodók és bölcselők tevékeny részt vettek.
Arisztotelésztől és Aquinói Szent Tamástól kezdve Schellingig és
Schopenhauerig mindenki azt igyekezett megértetni a csökönyösen önző,
birtoklásra hajlamos emberiséggel, hogy a szépség káprázat és öncél,
a véges dolog végtelen visszfénye, mely többet ér, mint maga az
a dolog, melyből kiárad, s a csendélet akkor is szép, ha nem ehetjük
meg azt a fácánt és nyulat, melyet ábrázol, a költemény akkor is szép,
ha nem visszhangozza meggyőződésünket, és nem mozdítja elő közvetlen
érdekeinket. A szépség hosi szabadságharca volt ez. Végül az emberiség
belátta, hogy így is van. De ekkor se jutott közelebb a szépség rejtélyes
mivoltához. Nem tudott számot adni, hogy miért is tetszik neki valami,
vagy nem tetszik. Az újabb széptudomány már nem is meghatározásokat,
fogalmi megkülönböztetéseket keres, hanem lélektani úton igyekszik
belehatolni a művészi teremtés s a művészi élvezés titkaiba. Miért
szép például valamilyen szín? Ezt gondolattársulásokkal, régi
emlékek fölidézésével próbálták magyarázgatni. A magyarázat
azonban mindig egyéni, sohasem általános. A mi gyerekeink általában a
pirost tartják a legszebb színnek, talán azért, mert ez a legélénkebb
szín, talán azért, mert a vérre emlékezteti őket. Japánban és Kínában
azonban a legszebb szín a sárga, az a sárga, amely a mi lélekbúváraink
szerint elszomorítólag hat ránk, s a halottak sápadtságát, a kicsépelt
szalmát, az elmúlást juttatja eszünkbe.
Nem lehet tehát eldönteni általános érvénnyel azt sem, hogy melyik
szín a vidám, és melyik a szomorú. Gyászunk színe a fekete. Ellenben
egyes néger törzsek pirosban gyászolnak, a japánok fehérben, a kínaiak
halványlilában, az egyiptomiak sötétsárgában, az abesszíniaiak szürkében.
Az az egykor elterjedt hiedelem is megbukott, hogy a szépség tulajdonképpen
az épség, a testi és szellemi egészség, s ép testben okvetlenül ép
lélek lakik. Ha ez így volna, akkor labdarugóbajnokaink vezethetnék az
emberiséget. De nincs így. A púpos Leopardinak, a sánta Byronnak, a
nyavalyatörős Dosztojevszkijnek, az iszákos Poe-nak, a rögeszmés
Tolsztojnak, az idegbajos Nietzschének, az asztmás Proustnak mégis
többet köszönhetünk, mint nekik. Be kell érnünk azzal, hogya szépség
fogalma egyénenként és népenként nagyon viszonylagos, amit egy újabbkori
tudós abban a kétségbeesett mondatban fejezett ki, hogy a szépség
tudatos önámítás.
A szépség az, amit Istenről az érzékszerveink meglátni, meghallani,
megízlelni képesek. A szépség szent, Isten kegyelmének a jele, ami érzékelhetővé
válik az ember számára.
Michel Pochet
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!