Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyárádmente barátai. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyárádmente barátai. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Unitárius szemmel Nyárádmentén barangolva
Nincs olyan mondat amire ne lehetne rákérdezni. Aki viszont rákérdez az
talán valamit tanul is. Van olyan, hogy „unitárius szem" ? Az „unitárius
szem" egy olyan metafóra, amit ha kibontunk sok szép és értékes
hasonlatot kapunk. Ősszel – ami most időben legyen például több mint 45o
év után - ha szétmorzsoljuk az elnyílt szirom-hullató virágok száraz
virágfejeit virághoz hasonlóan sok különböző színű apró szemet találunk
benne – de csak akkor ha kibontjuk, ha szétmorzsoljuk a sziromhullatás
utáni virág-fejet. A száraz magtárba nem látunk bele. Kezünkbe kell
vegyünk – meg kell érintenünk. Nos, ez elvirágzott virágfejekben sok
apró szem van, amit ha megőrzünk és tavasszal földbe szórunk majd
gondozunk szép virágok nyilnak ismét így nemcsak a kertünk , de lelkünk
is szebb - ez által pedig - termőbb lesz ! Ezek a „virág-szemek"
hasonlatosak ama látó „unitárius szemekhez", amelyekre utaltam a címben:
látszólag elszáradtak, fakók, de ha megőrizzük és elszórjuk, gondozzuk
szép virágokká növekednek és termést is hoznak. Ezek a szemek soha nem
vakulnak meg és még szemüvegre, vagy napellenzőre sincs szükségük .
Sikerült teljesen összazavarnom előbbi soraimmal, kedves Olvasó ? Talán
ezek után még homályosabb az „unitárius szem". Ez valami szellemi-lelki
üzenet is lenne egyben – vagy csak egy látásmód, amit csak unitáriusok
részére adatik meg? Majd ha megérzi az illatát az „unitárius szemnek",
ha közel hajol hozzá, rácsodálkozik színeire, talán világosabbá válnak e
kalászba fűződő szemek. Jöjjön közelebb, érintse meg, nézze meg,
barangolja be ezt a vidéket, amit a Nyárád mentén csodálhat meg –
keresse az unitárius szemeket. Ha megtalál egy-egy szemet hullassa lelke
mélyére, hogy táplálja a hit és lelkiismereti szabadság szántóföldjén
otthont adó szülőföld eme kis unitárius mustármagja. Mustármag a Nyárád
mentén ? Dehogy! Ezek nem mustármagok, nem len vagy kender, ezek inkább
búzamagok, amiből kenyér készül. Ezek a szemek látó és értő, csillogó
szemek ! Ha bebarangolja „unitárius szemmel" a Nyárád mentét rátalál
majd ezekre az érett lelki-szellemi kalászokra. Aki nem venné tenyerébe a
kalászt soha nem tudná meg azt, hogy miért olyan finom a házikenyér –
aki elfordítaná a tekintetét az unitárius értékekről az önként lemondana
azokról a lelki kincsekről amelyek nélkül a csodák szürke kialudt
füstölgő hamuszönyegek lennének csupán. A Nyárádmentén nincs hamuszürke
füst – itt a száraz fa gyökeréből is virág hajt ki !
A Nyárád amit nem tudni hogy megszáll-e valaha, de az már több mint
valószínű, hogy ez a folyó azért volt teremtve, hogy majd egyszer csak
megszálljon és a lovak szomját oltsa.. Barangolni e Bekecs alatti Nyárád
terén érdemes – és nem átrohanni, nem lerohanni e tájat , és majd
elmondani azt otthon, hogy itt is jártunk .... érdemes tehát barangolni,
ha erre látogatunk, akár első alkalommal, akár visszatérve később is
ide. Barangolásunkat kezdhetjük például Marosvásárhelyről - ez
alkalommal tegyük „unitárius szemmel - ebben ajánl segítséget e pár sor.
Fogadják szeretetettel!
Azok számára – akik tudják hogy mi az hogy „ unitárius" azok számára nem
kell különösen kitérnünk az 1568-as Tordai Országgyűlés vallási
határozatára, vagy nem kell különösen bemutatnunk Dávid Ferenc,
unitárius egyházalapító első püspököt, és az első erdélyi fejedelemnek,
János Zsigmondnak a neve sem idegen. Ki ne hallott volna a hit és
lelkiismereti szabadság ama országgyűlési törvényéről, amely szavatolta a
vallások szabadságát és békés egymás melletti élést – amikor Európában
máglya-tüzet égtek, itthon Erdélyben a hitviták elvi csatározásaiban
békében éltek egymás mellett az emberek ? Ehhez hadd tegyünk hozza két
dávidferenci gondolatot: „Nem kell egyformán gondolkodnunk azért hogy
egyformán tudjunk szeretni" – majd egy önbíztató már-már szállóigévé
vált mondat , melyet szintén a dévai vár börtöncellájában, a szabad elvű
unitárius kereszténység eszméjéért halt mártírhalált nagy reformátor
bíztatásaként maradt ránk: " Szárnyam van lelkem meg ne tagadd magad!"
Egyfajta lelki szárnyalásra hívom Önöket kedves Olvasó.
Vásárhelyről induljunk el Szováta irányába és érkezzünk el Ákosfalvára.
Ha jobbra térnénk akkor Nyárádtő felé vennénk az irányt – az alsó Nyárád
metére – és elmehetnénk akár Teremiújfalúba is ahol a református
történetírás is megjegyzi , hogy valamikor unitáriusok is éltek a
faluban. A valamikori unitárius egyházközség harangja jelenleg a
Nyárádszeredai unitáriusokat hívja istentiszteletre és az unitárius
magtárakat senki sem morzsolta szét az őszi virágfejekben, vagy ha igen
vagy nem vigyázott rájuk megfelelőképpen, vagy nem szórta jó földba ahol
teremhetne új és régi falvakban egyaránt. Tehát elmehetnénk
Teremeújfaluba is – s utána olvashatunk akár Orbán Balázs Székelyföld
leírása könyvében ha többet szeretnénk tudni a teremeújfalvi unitáriusok
történetéről, ahol ma már nem élnek unitárusok. Most az irányt vegyük
jobbra, Nyárádszereda irányába. Ákosfalván is élnek unitáriusok, akár
csak az ezután következő Nyárádszentbenedeken vagy Backamadarason, akik
Szentgerice szórványaként élik meg unitárius hitüket. A magot el kell
szórni és meggyökerezik, ha jó földbe esett. Amennyiben nem csak a
mindent meghódítani akaró turista rohanásával haladunk e tájon talán még
alkalmunk is lehet velük találkozni - ha erre nem lenne alkalmunk,
akkor haladjunk tovább Nyárádszereda felé.
Ne siessünk ! Nézzünk szét – és ízleljük a táj levegőjét – szívjuk
mélyre az itt élő embrek beszédét. Nézzük bele a felekezeti különbség
nélküli erővel csobogó backamadarasi kút tükrébe, ami a szoborpark után
található. Ha előre tekintünk egy híd s ezen egy éles kanyar következik.
A kanyar balra Nyárádszereda felé vezet. Ne rohanjuk, ne siessünk –
főleg e kanyarban ne ! - és vegyük jobbra az irányt a balra kanyarodó
útról. A híd után jó dolog jobbra térni, még akkor is ha a főút balra
csalogatna. Térjünk tehát jobbra.
Szentgerice fele haladunk. A falunak nincs sok köze a gerice madárhoz,
de annál több a „sancta gratiae" szent áldáshoz – s ez áldásához való
képességét távoli időből őrzi. Az áldás viszont csak azon nyugszik meg
aki nem siet el alóla - egy nap nap sem érdemes a Napba tekinteni . Ha
már felfele szeretnénk tekinteni akkor ezt megtehetjük - és tegyük is
meg ! - a csodálatos kazettás mennyezetek fele amelyeket a
látótávolságot is segítő, temető fele vezető dombra épült unitárius
templomban láthatunk meg.
Ezt a faluban a körforgalomtól jobbra térve érhetjük el. A következő
linken, rövid egyházközségi ismertetőt találunk , szentgericei unitárius
vonatkozásban: http://www.kutyahon.de/erdelyi.templomok/szentgerice/index.htm.
Az egyházközség jelenlegi lelkésze Balázs Sándor, aki sokirányú
szolgálata mellett a falugondoki szolgálat megszervezését tartja egyik
legfontosabb munkaterületének – nemcsak falu, de országos szinten is,
együttműködve a magyarországi falugondoki szolgálatot működtető
hivatlokkal és szervezetekkel.
E faluban született Jakab Elek, történész, levéltáros, Gál Kelemen,
tanár író, akik unitáriusok voltak. Szentgericéhez kötődik az unitárius
Tiboldi István neve is, aki bár nem a falu szülöttje, de akinek a neve
adja a faluban a mai is közösségszolgáló Alapítványét. Bővebben
Tiboldiról a következő linken lehet tájékozódni – érdemes rákattintani,
de érdmes az előbbi neveket is beírni a googlebe és tájékozódni arról,
hogy kik is voltak ezek a nagyszerű emberek – egyelpre tehát e linkre
kattintsunk rá : http://hu.wikipedia.org/wiki/Tiboldi_Istv%C3%A1n
Érdemes volt jobbra kanyarodni a híd után. Szentericéről visszatérve az
előbbi backamadarasi hídra ismét jobbra kanyarodunk – és ekkor már olyan
ez mintha az előbb balra tértünk volna ha nem tértünk volna be az előbb
Gericére. Ha ezt nem tettük volna meg akkor szegényebbe maradtunk volna
több tekintetben. Előre haladva a Nyárád folyásával felfelé a következő
falu Bálintfalva érintésével és elérkezzünk Nyárádszentlászlóhoz. Alig
érkezünk be a faluba - itt nincs híd de itt is - van egy éles kanyar
balra. Ha nem követjük a balra kanyarodó irányt, itt már nem kell élesen
jobbra kanyarodnunk, de egyenesen előre haladjunk - illetőleg jobbra –
haladva elérkezzünk Szentháromságra. Miért is mennénk előre, ahelyett
hogy balra kanyadornánk ? Több ok miatt is. Ezek közül egy párat említek
meg csupán. Ez a falu nincs elrontva – még akkor sem, ha valamikor
Szent Rontásnak nevezték – mert lakói mind unitáriusokká lettek a
reformáció korában. Vigyük magunkkal az „unitárius szemünket" és
vigyázón vessük a táj szépségére. Nézzük meg azt szép hegyet ami már
mesziről látszik! Ennek a hegynek a neve igen beszédes: Tüzeshegy. Jézus
azért jött hogy tüzet bocsásson a földre – olvassuk a Szentírásból –
nos ez a hegy őrzi még a teremtés áldásának melegét és békéjét. Ahogy
haladunk a falu fele végig kísér bennünket a hegy látványa.
Ahogy beérkeztük a faluba egy keveset előre haladva egy népdalos helyre
érkezünk: „két út áll előttem, melyiken induljak ?" Igen népdalos ez a
hely, mert Fazakas János és Kálmán
bácsi ráncos csizmáinak a nyomát őrzi, aminek a sarkantyúját soha nem
ette meg a rozsda, mert a kis kalapot a szegről mindig levette, amikor
lovát ment itatni hosszú út előtt.. Hogy kik ezek az emberek, gondolom
ezt ezt nem kell különösebben bemutantom, de aki nem ismeri hát járjon
utána, aki nem járna utána, megbánná. Szóval a népdalos helyen vagyunk.
Szentháromságon az útelágazásnál. (Van még ilyen népdalos hely a faluban
nem is egy még ezen kívül, és érdekes lehet egy faluban eltévedni, de
itt nem is olyan nehéz ... próbálják ki ha nem hiszik.)
Ha bal fele tartok akkor a híd fele veszem az irányt – ismerős igaz, a
balra való kanyarodás és a híd az előbbi helyeken is? Nos azért mi
maradjunk következetesek most is és kanyarodjunk jobbra. A Felső Úton
haladunk előre és ha nem rohanunk – amit itt különösen nem érdemes –
akkor meglátjunk egy idő után az út jobb oldalán az unitárius
haranglábat. Menjünk közel a haranglábhoz és keressük meg az 184o-és
évek feliratát. Engedjük, hogy megérintsen a múlt.
Pihentessük meg a szemünket a harangláb gerendáin és ha tehetjük akkor
menjünk fel a harangláb lépcsőjén és nézzük meg a harangokat is. Ha
többet szeretnénk – hogy a hely szelleme megérintsen – akkor elmegyünk a
helybéli unitárius lelkészhez aki az egyházközség történetéről beszél,
ha szerencsénk van találkozni vele.
Most csak harangláb – de valamikor volt lelkészi lak, iskola és templom
is a harangláb utáni ház utáni telken. Ide akkor jutunk el, ha nem
kanyarodunk le balra, de egyenesen előre, vagys jobbra tartunk. Ez a
kirándulás eddig a jobbra kanyarodás útvonalát követte és most is ezt
teszi. A harnagláb a Felső út domján található, innen aztán jön a lejtő
.Haladjunk előre. Álljunk meg a kert előtt és halljuk meg , érezzük meg
az évszázados múltból felhangzó zsoltárosok hangját és a sok elmondott
fohászt, az iskolai szünetet jelző csengettyű hangját az iskolások
hancúrozását, és a lelkészi lakás családias békéjét. Ma csak egy kert,
de valamikor élet volt ami megteremte a jelent – és a reformáció
idejéből örzőtt örökség megtartó ereje ma is áldást szór mindenkire aki
erre jár. Ne siessünk – álljunk szembe a kerttel és egy csendes ima
idejére pihenjünk meg. Aki többet szeretne tudni a szentháromsági
unitáriusok történetéről annak ajánjuk hogy olvassa el az „Esély az
emlékezésre" című füzetet, ami konfirmandusok számára készült és a
Szentháromsági unitárius egyházközség történetét a reformáció korától
napjainkig vezeti fel, a „szent rontás korától" a küzdelmes
templomépítéseken keresztül a volt felekezeti iskola tégláiból felépült
egyházközségi iroda és vendégszoba építéséig.
Ahogy a haranglábat és a kertet elhagyjuk ekkor már javaslott balra
forulni. Első alkalommal, mióta elindultunk Vásárhelyről. A Felső út
lejtője után balra fordulunk és meglátjuk egy idő után hogy ott is van
egy híd. Azon előre haladunk és utána mikor elérünk egy gémes kúthoz,
megint balra kanyarodunk és megint találunk hidat előre haladtunkban és
előre menve majd az út jobb oldalán megtaláljuk az iskolát és a mára már
alaposan rommá omlott „Szentháromsági kastélyt",ahogy erre fele
nevezik. Nos a romos udvarház után tudunk felmeni a Tüzes hegyre,
széttekinteni. Jó ha van egy idegen vezetőnk, mert akkor az ösvényen
megyünk – de ha nincs akkor is látjuk a kitposott ösvényt. Esetleges
kutyákkal találkozhatunk - de nem feltétlenül – jó tehát a biztonság
kedvéért védekező sparyt , vagy olyan botot vinni magunkkkal ami a
kutyáktól távol tart. Remélem nem sikerült elijesztenem ezzel a
figyelmeztetővel a Tüzes hegy megmászásától. Messzire lát aki ide felér –
és kitisztul a tüdeje és megerösödik a szíve. Szentháromsági Tüzes hegy
– tele van olyan titkos erőkkel a hely amit elárulni vétek lenne, de
aki részese lesz e magas dombról való látványnak valamit megért abból
amiről itt most olvas.
A Tüzes hegyről lejövet folytassuk az útunkat, és nem jobbra haladunk
hanem előre , vagyis jobbra, a hősök emlékművénél. Az út jobb oldalán
található a lelkészi lakás , ennek udvarán egy harangláb, azzal a
csengettyűvel amiről elmélkedtünk a Felső Úton ama kert előtt, ahol
valamikor e csengettyű az iskola csengője volt.
A parókiát elhagyva előre haladva megint balra térünk és eljtunk ahhoz a
hídhoz ami a már megismert népdalos helyhez vezet, ahova elérkeztünk a
faluba jövet és ahonnan elindultunk a Felső út fele. Innen már ugyanazon
az úton mehetünk ki Nyárádszentászlóra ahol érkeztünk. De már
gazdagabban. Tisztábban , bizakodóbban, erősebb lélekkel – mint akik a
Tüzes hegy titkából valamit magunkkal vihetünk.
Visszeérkezve Nyárádszentlászlóra ez esetben jobbra fordulunk ami után
ismét a hídat elhagyva jobbra tartunk . Az út jobb oldalán meglátjuk a
Pásztortűz panziót ahol akár szállást is ígényelhetünk, előzetes
foglalás esetében. Az információhoz csak a Pásztortűz Panzió,
Nyárádgálfalva szavakat kell beütni a Google-ba és minden szükséges
információt megtalálunk, e talán az egyik legjobb oldal a következő: http://www.erdelyiszallashely.hu/index.php?mode=browse&id=114
Ha úgy döntöttünk, hogy a panzióban töltünk el egy pár napot, akkor
alkalmunk lesz e nyárádmenti település évszázados levegőjéből és
ételeiből táplálkozni. „Nyárádszentlászlói" és „unitárius" szavakat a
Google beütve szintén sok információt kapunk.
Mindenképpen nézzük meg az unitárius templomot, ami több szempontból is
érték. A hagyomány szerint e helyen sátorozott Szent László királyunk,
akinek a szobrát ott találjuk a templom bejáratánál. A templom maga, a
magas tornyával és temetőjével: műemlék.
A nemrég történt ásatások eredményei egy egész irodalmat tesznek ki a
templom és környéke történelmi értékeiről. Ennél csak az lélekemelőbb
amikor felmászunk a magas toronyba és széttárul előttünk a Nyárád
vídéknek egy csaodálatos szép része: belátunk Szentháromságra –
meglátjuk a Tüzeshegyet. Emlékezzünk vissza a Tüzeshegy titkára és
készüljünk fel újabb titkok befogadására , innen a toronyból. Innen
ellátunk a szomszédos faluba Nyomát felé, ahol szintén élnek unitáriusok
és ahova szintén érdemes ellátogatni, megcsodálni szintén középkori
temlomát. Fennt vagyunk a toronyban – lélegezzünk mélyeket és ha nem
muszály ne várjuk meg a déli harnagszót mert közel a harangokhoz igen
jól hallatszik a kongásuk. Nem érdmes a kongás közelében lenni amikor
delet üt az óra. A templommal szemben van a parókia kedves lakóival,
akik bátran szembe néznek a mindennapokkal, Istenben bízó hittel és
művelik az otthont adó édenkertet. A toronyból lejövet a templom
bejárati ajtaja és boltíve már legendás múlttal koszorúzza meg a
belépőt. A fejet le kell hajtani – alázattal kell a templomba belépni ,
különben beütjük a fejünket a kőbe. A templom belsejében mintha minket
várt volna eddig is: a feltárt freskók, a szószék, az úrasztala, orgona a
padok , az egész templomi környezet. Különösen forró nyári időben
érdemes beülni a templomi csendbe olvasni, imádkozni, énekelni, hagyni
hogy a csend történjék bennünk és velünk. Természetesen erre akkor van
lehetőség, ha a templomi restaurációs munkálatok nem zavarják meg
elmélkedésünket – de ha társaságunk lenne akkor meg más színe , más
magassága és mélysége van a templomi csendnek.
A már említett Nyomátra akár gyalog is átmehetünk - a Tüzes hegy
esetében említett kutyák elleni védekezés esz esetben is jó meggondolni.
Autóval is járható az út Szentlászó felől. Hogy is jutunk el Nyomátra ?
A Pásztortűz panziótól a Nyárád folyásával megegyező iránybam vagyis
Szentháromság fele indulunk és mielőtt rátérnénk a hídra jobbra
kanyarodunk a meredej dombon felefele, majd az utat követjük mindvégig,
Ez a falu megközelíthető Marosvásárhely felől is a Jedd Nyárádszereda
útvonalon.
Keressük meg a róvásírást a templom bejárati boltívén a 12oo-as években épült unitárius templom bejáratánál.
A templom falain pedig feltárt freskó-maradványokkal akárcsak
Szentlászló esetében. Ha a templomban járunk érdemes felmenni a templom
padlására és megcsodálni a művészeti értékeket is őrző ácsmunkát, amit a
2ooo-es évek elején javított fel a Transilvanian Trust nonprofit
műemlékvédő szervezet.
Nyomátról tájékozódni lehet a következő linken is : http://www.kutyahon.de/erdelyi.templomok/nyomat/index.htm .
Érdemes talán megtekinteni egy rövid kisfilmet is az amerikai
unitáriusok nyomáti templomba való érkezéséről ahol a lelkészt is látjuk
és halljuk a következő linken: http://www.youtube.com/watch?v=wUQc8Ws6jaY&feature=related . A nyomáti unitárius templomban eltöltött idő: az örökkévalóság ajándékának kedves és értékes pillanata.
A szentlászlói úton tovább haladva a Nyárád folyásával szemben Nyárádgáfalva következik. http://nyaradgalfalviunitariusegyhazkozseg.wordpress.com/.
Unitárius temploma a főúttól balra vezető úton található – javításra
szorul. Mindenképen érdemes a falun kifele haladva a jobbra kanyarodó
éles kanyarban balra kekinteni és megtekinteni Szentiványi Mihály
mellszobrát az iskola előtt. A „Bekecs alatt Nyárád tere" dal szerzője
emlékére kedves dolog e dalt felidézni vagy ha ismeretlen, megtanulni a
Maros Művészegyüttes énekeseitől. Tudtuk-e hogy e dal szerzője is
unitárius :
„Bekecs alatt Nyárád tere
Ott egy kunyhó zsuppal fedve
A belseje aranybánya
Arany benne egy kislányka csuhajja!"
Szentiványi szülőházában jelenleg a Polgármesteri Hivatal működik. A
Nyárádgálfalviak 2o11 őszén választottak új lelkészt maguknak akinek
megvan a pszichoterapeutai képzése is. Ha keressük az alkalmat a
lelkésszel való találkozásra – fáradozásunk nem lesz hiábavaló.
Mielőtt elhangynánk Nyárádgálfalvát a Polgármesteri Hivatal épülete után
jobbra kanyarodva alig lépünk át a Nyárádon máris Kisadorján fele
vesszük az irányt , ahol szintén élnek unitárusok 1567 óta. Már csak
kevesen élnek itt unitáriusok . E falu lassan hétvégi pihenvé lesz – de
még nem az! Ha azzá is lenne egykor akkor is megmaradnak az ősök
lábnyomai , arra várva, hogy késői utódok, szellemi-lelki testvérek
melegítsék fel a kihűlt lábnyomokat. Unitárius kis templomába azért is
érdemes betérni hogy a természet hangjaival megtört csendben időt adjunk
magunknak az elcsendesedésre, a hálaadásra egy olyan lelki
feltöltődésre, a kis domb tetején festői környezetben, alázatosan de
határozottan megjelenő templomban, amit kevés hasonló helyen
találhatnánk meg.
Érdemes ide eljönni akár a közeli Marosvásárhelyről vagy Nyárád mente
más unitárius falvaiból mert a lelki élmény amiben részünk lehet azt kár
kihagynia annak aki a lelki üdvösséget éhezi és szomjazza. Időnként az
is elég ha a múlt hangja megszólal lelkiismeretünkben és utat mutat a
jelenig, bíztatással töltve el a jövő tekintetében. Aki egyszer is
imádkozott a kisadorjáni unitárius templomban mindig visszavágyik, mert
megtapasztalta, hogy Isten meghallgatta mindig jól és jót kérő fohászt. E
hely segít nemcsak ráhangolódni a jól és jót kérő fohászkodásra, de
közelebb segíti az önkereső embert önmagához, s ez által embertásaihoz
is és természetesen Istenhez. Ide csak akkor jöjjön kedves Olvasó, ha
szüksége van a csendre és e csend gyógyírt jelent a pihenésre vágyó
lelkének. Ha a nyárádszentlászlói és nyomáti templomok évszázados
múltnak mélységeinek az áhítatával szólítja meg az embert, akkor itt
Kisadorjában a természet csendje közelebb van a lélek ama titkaihoz, ami
mint égő parázs tartja ébren a melegségre vágyó ember ritkán
megtapasztalható gazdag beteljesülését.
Kisadorjánból visszafordulva Nyárádgálfalvára érkezünk vissza. Ahogy
elhagyjuk a Nyárádgálfalvát - Székelytompa nevű faluba érünk be ahol,
balra kanyarodva Marosvásárhely irányába - a már előbb említett Nyomát
fele haladnánk- jobbra viszont Nyárádszereda következik.
Nyárádszeredában a főtéren érdemes a művelődési otthon melletti
unitárius templomba benyitni. Ha nincs nyitva akkor is van lehetőség,
hogy a kérdő útját ne veszítse el. Miért érdemes bemenni abba a temploma
amelynek alapját 2oo4-ben tették le és 2o11 júniusa óta tartanak
istentiszteletet e helyen? Ha a kisadorjáni, a szentlászlói vagy a
nyomáti templomi csend még ott él a lelkünkben - akkor talán érdemes e
csendet nemcsak a múltban, de a jelenben is keresnünk és
megtapasztalnunk, megélnünk, megtalálnunk.
Ha a kisadorjáni templom csendje a múltból szólít meg a természet
hangjaival megtört áhítatban, akkor itt a jelen békéje keríthet
hatalmába. A jelen békéje – ilyen is van. Ebben a nagy dúlakodásban ,
ebben a mindent legyőzni akaró és versenyző világban ott van az a lelki
békességnek a forrása is ami mellette sokszor elmegyünk. Ne tegyük ezt
most meg – ne engedjük meg magunknak a nagy rohanást most : nyissunk be a
nyárádszeredai új unitárius templomba.
A templomi csendet bár megtörheti a kisváros zaja, ez kintről jövő zaj
az életről beszél, ami nem a természet csodáját, de a megmaradásunk szép
szinfóniáját muzsikálja a kinti világból, a templomi csendbe. A fehér
templomban jó alkalom elgondolkozni azon, hogy miért is vagyunk e
világon, mi a célja az életünknek. Elgondolkozhatunk azon is, hogy
esetleg miért vagyunk, vagy miért nem vagyunk unitáriusok. Majd azon
milyen magyarok , milyen keresztények és milyen unitáriusok vagyunk,
vagy lehetünk. Elgondolkozni azon, hogy mit is jelent unitáriusnak lenni
ma. A hit és lelkiismereti szabadság bölcsőjében a gondviselés áldása
gazdagon táplálja unitárius vallásunk hajszálgyökereivel jelenünket és
érleli a jövő gyümölcseit. A templomi csenben. A templomi csend után
pedig az élet zajában is csendet teremt a feldúlt lélek mélységeiben.
Ha úgy gondoljuk, hogy szeretnénk a helybeli lelkésszel találkozni és
beszélgetni , akkor ha keressük meg is találjuk - akár e településen,
akár a következő településen , amit a Szováta fele irány fele, az első
faluban Jobbágyfalván. Mielőtt azonban a lelkész gondolataira lennénk
kíváncsiak betekintést nyerhetünk erre ha ráklikkelünk elmélkedő
munkanaplójára a következő linken: http://uninaplo.unitarius-halo.net/revc/ , vagy keressük meg a facebookon ez unitárius egyházközség oldalát.
Ha úgy gondoljuk testi táplálékra is szükségünk lenne, akkor a
nyárádszeredai vendéglők közül választhatunk és elmehetünk akár a
Csámborgó vendéglőbe is ahol kellemes környezetben , baráti kiszolgálás
mellett szép zenét is hallgatunk étkezés közben. E linkre kattintunk már
ismerősé válik a hely ha odaérkezünk majd - http://iwiw.hu/Csamborgo.vendeglo
Nyárádszeredából a szováta felé vezető úton haladva Jobbágyfalvára
érkezünk. Jobbágyfalván az unitáriusok a reformáció óta élnek, de
különálló egyházközségbe csak az 195o-es évektől szerveződtek, eladdig a
szomszédos Nyárádszentmártoni Egyházközség leányegyházközség híveiként
élték meg hitüket. Jelenleg a pedig a nyárádszeredai unitáriusokkal
közösen társegyházközséget alkotnak.
Akit érdekel az egyházközség története közelebbről az Esély az
üdvösségre cím alatt megjelent kis füzetecskében utána olvashat, amit
megtalálhat a Jobbágyfalvi lelkészi irodában. A
Jobbágyfalva-Nyárádszeredai Unitárius Egyházközség jelenéről a
facebookos oldalra kattintva szerezhet egy pár időszerű informácitót,
egyébb elmékedéseket is olvashat aki rákattint a következp linkre:
http://hu-hu.facebook.com/pages/Jobb%C3%A1gyfalva-Ny%C3%A1r%C3%A1dszereda-Unit%C3%A1rius-Egyh%C3%A1zk%C3%B6zs%C3%A9g/163690023641937
Aki több napot szeretne e vídéken tölteni az a Tündér Ilona vendégházban http://www.tunderilona.ro/ vagy az Ilona vendégházban : http://www.erdelyiturizmus.hu/?action=entitasReszletes&entitasTipusId=1&id=3689
Jobbágyfalván tovább haladva a főút mentén Csíkfalvára érkezik ahol a
helyi iskolát és polgármesteri hivatal épületét elhagyva jobbra
kanyarodó utra lehet figyelmes az erre utazó, amely út nem máshova hanem
Búzaházára vezet. Ebben a faluban is élnek unitáriusok és van unitárius
temploma, amit még a XVIII században építettek,amihez a tornyot a XIX
században építették hozza. Ha erre járunk vigyáznunk kell az úton az
esetleges kutyák támadásától – főleg ha kerékpárral járnánk erre. Ha
tovább haladnánk az eredeti útvonalon akkor Deményháza irányába mennénk
ahol viszont Szovátára vagy vissza a jobbágytelki illetve az iszlói
eltérők felé haladhatnánk, ha viszont visszajövünk ugyazon az őtvonalon
ahol mentünk, akkor a Nyárádszentmártoni unitárius templomhoz érkezik az
utazó.
A következő linkre kattintva megtudhat egyet s mást erről a csodálatos templomról és az itteni unitáriusok történetéről:http://www.kutyahon.de/erdelyi.templomok/nyaradszentmarton/index.htm Természetesen
ez esetben is a link és a kattintás még ízelítőt sem adhat arról a
valóságképről amit csak ott és akkor ismer meg az arra látogató ha
személysen látogat el. A nyomáti és szentlászlói hangulat kerít ismét
hatalmába, hiszen e három templom megközelítően hasonló időben épültek –
de e templom történetei természetesen más és más tanulságokat és
érdekességeket tartalmaznak. Érdemes megállani és megkeresni a lelkészt –
aki a templom és egyházközség történetéről magával ragadóan , lelkesen
beszél.
Nyárádszentmárton után a falut elhagyva mielőtt az iszlói eltérőig
érnénk még nem egy eltérő balra, a vadadi eltérő. Az vadadi unitárius
templomba is érdemes ellátogatni, ahol szintén a reformáció idejébe
vezetnek vissza az unitárius történelmi gyökerek. Aki olvasta a
Palástban című könyvet http://mentorkiado.ro/main.php?bookid=52
- az unitáriusokra vonatkoztva pedig Nyitrai Mózes életregényét veszi
különösebb figyelembe , az nem teszi meg hogy ne látogasson el Vadadra
és megkeresi az alkalmat hogy benyisson abba a templomba, amit a
börtönből hazaérkező lelkész épített fel , kinek emlékét mai nap is
őrzik a faluban.
Vadadból visszaérkezve a főútra az iszlói eltérő irányába haladva balra
térünk, ahol az első falu Iszló. Az unitárius temploma egy dombon
található amelyet meglátogatva a kisadorjáni unitárius templomhoz
hasonló élményben lehet részünk. A főúton tovább haladva pedig
elérkezünk Székelykálba. A faluba beérkezve egy jobbra kanyarodó út
vezet Kisillye fele , ahol egy meghatóan egyszerű és mégis sokat jelentő
unitárius templomot találunk a dombon.
Székelykált elhagyva Nagyernye irányába Iklandra érkezünk, ahol a
református templom szomszédságában találjuk az unitárius templomot.
Egy iklandi kisfiu történetéből ízelítőt kapunk, ha elolvassuk a
következő link kedves kis történetét az unitáriusokról hogy vall egy
iklandi volt kis fiu: http://www.gulag.hu/kilyen/kilyen02.htm
Végül Ernyébe érkezünk, ahol balra kanyarodunk Vásárhely irányába és
alig haladunk előre a főút jobb oldalán találjuk a takaros unitárius
templomot. Szépen rendben tartott templom akinek a lelkésze együtt
gondozza az iklandi unitáriusokat is. Ha keressük megtaláljuk a
Marosszentgyörgyi unitárius lelkészi hivatalban, a marosszentgyörgyi
lelkész felesége. A marosszentgyörgyiek unitárius templomát pedig a
katolikus templom után tovább haladva az út jobboldalán találjuk meg.
Az unitárius szemmel vándorlás szövege itt befejeződik . Hogy ez a
vándortúra mennyi napot tart, azt döntse el a kedves Olvasó, mennyi
ideje és mennyi lehetősége van hogy a Nyárád menti unitárius falvakat
meglátogassa. Válaszolja meg önmagának, hogy miért látogatna el ide:
műemléktemplomokat, festett kazettás mennyezetet megcsodálni,
belefeledkezni a templomi csendbe, megnézni a szentháromsági unitárius
haranglábat, toronyból, Tüzeshegyről szemlélni a tájat és titkokat vinni
haza, találkozni olyan emberekkel akik nemzettársak, testvérek, és
olyan vidékre látogatni el ahol az erdélyi hit és lelkiismereti
szabadság 1568-as országgyűlési határozata óta nem zálogba, de örökségbe
kapák a hitnek megtartó ajándékát és egy kicsit belefeledkezni a
megtartó múlt évszázados csendjébe. Unitárius szemmel a Nyárád mentén –
rávigyázni a múltra – élni a jelenben - és vigyázkodni a jövő fölött.
Isten hozta a Nyárád mentének ama ösvényeire ahol egy az Isten.
Sándor Szilárd, Jobbágyfalva - Nyárádszeredai Unitárius Egyházközség lelkésze
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!